Při podnikání poslouchám své tělo

říká Vendula Kociánová z Hrabyně u Opavy, která podniká cca 2 roky v oblasti osobního rozvoje. Je samoživitelka a v době, kdy začala s úspěšným podnikáním, bylo dcerkám 4 a 9 let.
Já osobně znám Vendu cca rok, kdy k nám do Klubu Inspirace v Bílovci přišla přednášet o Hojnosti. Už v tu chvíli mě velmi zaujal její svérázný výstup a to, že si z ničeho moc nedělá. Od té doby je mi velkou inspirací a příkladem, jak lze podnikat s lehkostí a šarmem.

1) Co tě vedlo k tomu začít podnikat a jak dlouho podnikáš?
Vedlo mě k tomu vnitřní pnutí a dlouhodobá nesvoboda v pracovním systému. Když jsem brala 120 Kč/hod hrubého a polovinu platu jsem projedla a projela na benzínu, došlo mi, že je něco špatně. Že jako rozvedená máma dvou dětí musím udělat něco jinak, než trávit čas, kdy můžu dělat něco užitečného, v práci. Protože už jsem měla trochu našlápnuto v tom, co mě baví, rozhodla jsem se jít do totál nejistoty a prostě to zkusit. Důvěra bylo to jediné, co jsem měla. A vyplatilo se. Podnikám dva roky, mé výdělky mnohonásobně převyšují plat, který je ochotný dát mi zaměstnavatel. Mám volného času, kolik si udělám a dělám, co mě baví. Někdy pracuji hodně, někdy skoro vůbec. Jak sama chci. Já jsem šéf. Já určuji, jak to bude. A k tomu všemu mi stačilo jen se správně rozhodnout a důvěřovat své intuici, i když se to zdálo absurdní. 

2) Co je dle tebe klíčem k úspěchu v podnikání a co bys doporučila ženám, které chtějí začít podnikat?
Klíčem k úspěchu, podle mě, rozhodně  není dřina a tah na cíl, jak nás učí „moudří” marketéři. Žena pracuje jinak. Intuitivně. Nepočítá peníze ani zisky, prostě věří, že je to, jak to je, reaguje na příchozí situace, vyhodnocuje, zda se v tom cítí dobře nebo cítí tlak, nechá skrze své uvolněné a odpočaté tělo procházet inspiraci a kreativitu. Pokud jsou hluchá místa, kdy nevydělává, přepne se do větší důvěry a věnuje se více sobě protože ví, že období ničeho nepřišlo jen tak, aby ji potrestalo, ale aby na něco upozornilo, popřípadě aby dala více prostor pro klid a důvěru, že je vše, jak má.

3) Jak se vyrovnáváš s případnými neúspěchy či propady v podnikání a co ti činí největší potíže?
Dle mých zkušeností přicházejí propady ve chvíli, kdy na něčem lpím a nejdu s proudem. Uvzala jsem si, že něco musí být podle mě, že už jsem NĚCO dokázala, na něčem jsem hodně makala a když je i toto vyčerpáno, přijde propad a je ti to vzato, protože máš jít dál. Propad přijde taky ve chvíli, kdy žena zapomene na signály svého těla a jede jak fretka do úmoru, protože její vnitřní kritik nad ní přebral vládu. Propad je prosba duše „ Prosím, takhle už nemohu.” 
Pokud tedy žiju dle výše popsaného (2 bod),  propady nepřichází. Jsme ženy a máme cykly, tudíž aspoň pár dní v měsíci jsem líná jako prase, nemám žádnou invenci, nesoustředím se, nezvedám telefony a neodpovídám na maily, protože mě to drtí a ničí. Ale to není propad. To je přirozený tok ženského těla. Když dodržuju své cyklické vnímání, tak mě pak tělo odmění velkou energií a nápady jen srším. Vstanu klidně ve čtyři ráno a napíšu parádní článek nebo vymyslím úspěšnou akci. Nemůžeme to mít, jako muži, pořád stejně. To prostě nejde a je potřeba se s tím smířit.

4) Jak se ti daří skloubit podnikání s rodinou a partnerem?
Já jsem, velmi prozřetelně, partnera do svého podnikání přizvala a on souhlasil. To mi zaručuje, že trávíme více času spolu. Tím, že jsem sobě šéfem a mohu si téměř kdykoliv udělat volno, nemám potíž reagovat na potřeby dětí, jejich nenadálé nemoci či návštěvy lékařů. Není to vždy úplně snadné, někdy toho mám taky plné kecky a starost o ně a do toho mít nápady mi přijde jako děsná utopie, ale když to pustím, nadechnu se, tak ono to zase nějak dopadne a já z té zkušenosti zase vyplodím nějaký dobrý článek nebo něco výdělečného pro mě a užitečné pro ty, koho to zajímá. 

5) Jakými komunikačními či marketingovými kanály nejčastěji získáváš nové zákazníky?
Víš, já mám za to, že email marketing a rozesílání mailů je hrozná hovadina, která je spíše kontraproduktivní. Když bude dobře, tak možná 3% si sice ode mě skrze email něco koupí, ale těch 97% odradím a o to mi nejde. Nejsem tu proto, abych spamovala schránky. Reklama je dobrá věc, ale nenucená reklama. Já si kromě reklamy na facebooku neplatím nic. Vše ke mě chodí samo. Lidé sdílejí sami, protože se jim to líbí. Až sdílet přestanou, je to pro mě znamení, že někde zaostávám. Vyplácí se mi Paretovo pravidlo. Dávám 20% pozornosti a dostávám 80% zisk. Takže já si nové zákazníky získávám nejlépe na doporučení. Být tím nejlepším, co umím, je moje největší reklama a to se pak šíří jak smrad samo a nemusíte pro to skoro nic dělat. Velmi důležité je, nedělat svou práci pro peníze, ale protože mě naplňuje radostí. Jak velkou mám radost ze své práce, taková mi za ni chodí odměna. 

6) Kde se vidíš za 5 a za 10 let ve svém podnikání?
Nevidím. Neplánuji. Vím, že bych chtěla být do smrtí soběstačná a měla hojnost financí, či prostředků, tak ať si mohu užívat života, jak se mi zlíbí. Jestli mi však bude vzato to, co dělám teď, bude to nahrazeno něčím jiným. Jsem v rukou celého Vesmíru a ten sakra dobře ví, co dělá, takže mu do toho nemluvím. 

Děkuji za rozhovor.

Více o Vendy a její práci zjistíte na www.vendulakocianova.cz

Zdroj: Vendula Kociánová